Elektrische fiets conversiekit FAQBossche Omroep: 'Elektrische opkikker goed alternatief'

  • U bent nu hier
  • Home
  • Nieuwsbericht - Bossche Omroep: 'Elektrische opkikker goed alternatief'

Bossche Omroep: 'Elektrische opkikker goed alternatief'

‘s-HERTOGENBOSCH - De elektrische fiets is aan een opmars bezig. En niet zo zuinig ook. Fietsen met trapondersteuning lijkt niet alleen meer voorbehouden aan senioren met veel vrije tijd. Maar wat nu als je geen afstand wil doen van je geliefde fiets. Jan-Willem van Mourik van eBike-Kit bedacht een simpele en betaalbare oplossing. Deze bevlogen Brabantse ondernemer levert ombouwsets waarmee je een gewone fiets omtovert tot een elektrische fiets.

Door Maria de Git

Vroeger vooral populair onder ouderen. Nu hot voor jong én oud: fietsen met een minimotor. En nog milieuvriendelijk ook. Je kunt natuurlijk een nieuwe elektrische fiets kopen. Maar het is vrij eenvoudig om je eigen karretje van trapondersteuning te voorzien. eBike-Kit is een goed alternatief voor nieuw. Dit Bossche bedrijf biedt een betaalbare oplossing. Eigenaar Jan-Willem van Mourik (30): “Een elektrische fiets is niets meer dan een gewone fiets met een hulpmotor en een accu. Waarom zou je een bestaande fiets niet kunnen ombouwen?” eBike-Kit levert kant-en-klare ombouwsets met een Li-Ion accu. Ook een bakfiets ombouwen gebeurt in een handomdraai. “Het systeem maakt zware fietsen beter bestuurbaar. Met een elektromotor erin gaat dat ding bijna vanzelf,” lacht Van Mourik die pas driekwart jaar bezig is met zijn onderneming. Het zijn spannende tijden. De zaak loopt als een speer en tussen de bedrijven door is hij ook nog ING Starter van de Maand juli geworden.

Handige klusser

“Een ombouwset biedt hetzelfde rijplezier maar kost een fractie van een nieuwe fiets. Vooral senioren zijn zuinig op hun karretje. Ze vinden het dikwijls zonde om hun tweewieler zomaar aan de kant te zetten voor een elektrische fiets uit de winkel. Ombouwen kan dan een uitkomst zijn. Je houdt je eigen fiets en gaat toch fluitend tegen de wind in.” eBike-Kit levert twee varianten. Voor een 24 Volt ombouwset moet euro 349,00 worden neergeteld. Wie de extra krachtige 36 Volt ombouwset wil, betaalt rond de 500 euro. Daar komen nog wel de kosten bij van het inbouwen. Van Mourik: “Tachtig procent van de klanten laat het inbouwen, puur uit gemak. Maar een beetje handige klusser kan het zelf. Als je het voorwiel kunt vervangen, heb je eigenlijk het grootste werk al gedaan.” Het ombouwen voor Bossche klanten gebeurt in de werkplaats van eBike-Kit. Als het moet, komt de monteur aan huis. eBike-Kit werkt voor opdrachten buiten de stad nauw samen met Fietsnet, de bekende mobiele fietsenmaker.

Goedkope fietsen

Het idee voor eBike-Kit is geboren in het Verre Oosten. Voordat hij al dacht aan een eigen bedrijf bezoekt Van Mourik een aantal fabrieken van elektrische fietsen in China. Puur uit nieuwsgierigheid. Ofschoon niet laaiend enthousiast over de kwaliteit van goedkope fietsen raakt hij geïnspireerd. Met de opgedane kennis en ervaring keert hij terug naar Nederland en bedenkt een manier om gewone fietsen om te bouwen tot elektrische fietsen. Hij zet eBike-Kit op, een zelfontwikkeld systeem dat voldoet aan zijn eigen, hoge kwaliteitseisen. Hoe werkt het? In de naaf van het voorwiel zit een kleine, vrijwel onzichtbare elektromotor verwerkt. De platte accu op de bagagedrager is weggewerkt in een ingebouwde slee en afneembaar. Van Mourik: “Voordeel daarvan is dat je de accu makkelijk mee kunt nemen naar huis of kantoor om op te laden. Zowel remonderbreker als acculader worden standaard meegeleverd. Sensoren regelen de trapondersteuning. Beginnen met trappen is ook meteen de elektromotor starten. Dat blijft zo tot een snelheid van 25 kilometer per uur. Met een bedieningspaneel op het stuur kun je het allemaal zelf veilig regelen.”

Oplaadpunten

Rijwiel met hulpmotor is een gezond alternatief voor de auto. Maar hoe zit het met de oplaadpunten? Die vraag wordt vaak aan Van Mourik gesteld sinds steeds meer mensen de overstap maken naar elektrisch vervoer: “In principe is ieder stopcontact een oplaadpunt. Daarnaast komen er dagelijks nieuwe publieke oplaadpunten bij, vooral in de buurt van hotels, eetcafés en restaurants. Maar ook op het station in ‘s-Hertogenbosch en bij een aantal fietsenmakers. Gemiddeld is het bereik tussen de veertig en zeventig kilometer, afhankelijk van de trapondersteuning, soort wegdek en het totaalgewicht. Op internet wemelt het van informatie over oplaadpunten voor elektrische auto’s, fietsen en scooters: eigenlijk voor alles wat elektrisch rondrijdt.” En binnenkort komt er een oplaadpunt bij eBike-Kit zelf op het nieuwe industrieterrein aan de Titaniumlaan, vlakbij de Maas. Minder kan al niet.